Stage 2 – TanTan naar Akka (550 km)

Gisteren is de Rally dan in al z’n hevigheid losgebarsten, het vroege opstaan ten opzichte van vorige edities viel dit keer mee omdat de start op het strand was en de organisatie rekening moest houden met het tij van de Atlantische Oceaan.

Door een decimale fout in de ERTF-gps van de organisatie werd vrijwel iedereen kort na de start de duinen ingestuurd wat helemaal de bedoeling niet was, serieus scheppen en veel vastlopers maakte dat het leek op een valse start, pas aan het einde van de special bleek dat het welhaast schier onmogelijk was om alle Waypoints netjes achter elkaar te “scoren”. Gert Duson kon niet anders dan de eerste etappe te neutraliseren waardoor de etappe van vandaag voor de opening van het klassement gaat zorgen. Ondanks alle gps-leed hebben zowat alle teams van Black Ram een toffe openingsdag gehad waar van alles inzat en heeft iedereen volle bak genoten.

Vandaag een lange etappe van ruim 480 km en samen met de verbindingsroutes staat er in totaal ruim 600km rally rijden op de rol. Vandaag zakken de rally voertuigen af richting Layoune, lekker zuidelijk en tegen de grens van Spaans Marokko. Veel, heel veel stenen en paden met korte knippen, echt opletten met de banden, desondanks gaat meer als de helft van het deelnemersveld zowat door de banden voorraad heen, heel veel snake-bites en banden aan flarden.

Egbert Wingens gaat voor drie kapotte banden, en aangezien hij er maar twee reserve bij heeft wordt de assistentie opgeroepen om hulp te verlenen. Met een XL14 Michelin bovenop een Dacia Duster wordt Egbert opgezocht in de woestijn, wel laat binnenkomen en met stukken uit de wedstrijd geschrapt keldert hij behoorlijk op de “ranking”. Peter Erren gaat op stap met de Desert Warrior of eigenlijk gaat de auto op stap met Peter…, een afgebroken Pannard-stang zorgt ervoor dat de auto plots uitbreekt en een paar mooie koprollen maakt. Peter heeft meer dan veel tijd en zorg besteed aan alle veiligheidseisen en zo komen hij en Jean-Paul geheel ongeschonden uit de strijd, morgen wel wat spierpijn!

Boy en Henk zetten hun wegenwacht functie weer netjes voort vandaag, helpen de gestrande team genoten en zorgen ervoor dat ook zij tegen een uur of negen ’s avonds het bivak binnenrollen. Kees en Marcello sturen hun stoute jongensdromen vandaag netjes door het roadbook heen en komen vol trots melden dat alle waypoints keurig afgevinkt zijn, niet slecht voor een paar “rookies”. Martijn en Juup kallen er vandaag goed op los, de auto doet t prima en zelfs de pers-helikopter heeft moeite om het gele gevaar bij te houden, netjes en kei-hard gereden, morgen weer een dag.

De Dodge Ram is vol in zijn element, geen schades en stukken en twee brede glimlachen die als eerste het bivak binnen komen rollen, voor zover een 23ste plaats overall tussen al het rallygeweld is zeker geen slechte prestatie.

Morgen ruim 400km etappe, in het begin beetje vergelijkbaar met vandaag maar na km 315 de duinen van Chigaga, lekker hoog en scherp… met op het laatst fesh-fesh naar Mhamid. De assistentie gaat voor ruim 500km verbinding, via Foum-guid en Zagora naar Mhamid met een dag stilstaan in het vooruitzicht.

ca6616aff4a7d31012e0c952198b848c

a9cb62f7c7359ac9b96e426d1cb044fb

24d88884144eeb122831b09c9f9deabf

7c2aea922204c41ffbfafbd1edfdbbe6